A A A

Co i jak jeść?

 

 

Co i jak jeść?

 

Na bazie własnych doświadczeń i doświadczeń innych stworzyłam listę wskazówek prawidłowego sposobu odżywiania - moim zdaniem niezbędnych do utrzymania dobrego stanu zdrowia.


1) Prawidłowe oddychanie – oddychanie przeponowe

2) Regularne jedzenie od trzech do pięciu posiłków dziennie, obowiązkowo dzień rozpoczynając od śniadania, a na śniadanie najlepiej zaserwować coś rozgrzewającego układ pokarmowy np. kasza (jaglana, gryczana, jęczmienna, płatki owsiane, płatki żytnie itp.) z bakaliami lub świeżymi owocami

3) Spożywanie posiłków o stałych porach dnia

4) Świadome jedzenie tzn. przed jedzeniem wypowiadamy afirmację - pytanie:
”Czy, to co jem jest w pełni dobre, zdrowe i potrzebne dla mojego organizmu?”

5) Zakończenie spożywania posiłków przed godziną 18:00 – Żelazna Zasada Zdrowego Odżywiania

6) Spożywanie posiłków zawierających dużą ilość wody

7) Suplementacja, czyli tzw. wzbogacanie w witaminy, minerały, rośliny, zioła itp. naszego ubogiego w te składniki pożywienia

8) W trakcie jedzenia nie popijamy – pijemy 15 minut przed posiłkiem, gdyż płyn rozpuszcza kwasy żołądkowe, a te rozcieńczone kwasy nie trawią nagromadzonego w żołądku pokarmu, który zalega później i ulega zepsuciu, gniciu.

9) Spożywanie całości pokarmowych – teoria wg. której najwyższą wartość odżywczą mają świeże, najlepiej surowe, jarzyny i owoce jako najcenniejsze akumulatory energii słonecznej (Antynowotworowa Terapia Gersona). Bardzo wartościowe jest również spożywanie warzyw krótko gotowanych.

10) Kontrolowanie ilości spożywanego jedzenia np. nie jedzenie przed TV oraz zadbanie (jeśli mamy nadwagę), by spożywane porcje były małe (mało nakładamy na talerz lub jemy na małym talerzu)

11) Zadbanie, by w codziennym pożywieniu nie zabrakło produktów zbożowych (całe ziarna).

12) Ograniczenie lub wyeliminowanie z jadłospisu produktów z białej mąki (pieczywo, makarony itp.)

13) Tworzenia właściwej mikroflory w jelitach, najlepiej jest np. trzy razy dziennie spożywać kwaśne mleko, chudy biały ser i maślankę lub suplementować się naturalnymi bakteriami Lactobacillus acidophilus

14) Spożywanie mięsa ograniczyć do 3 lub 4 razy w tygodniu, wybierając mięso chude (wołowina, cielęcina, jagnięcia, indyk). W pozostałe dni wysoce wskazane byłyby: dania z ryb i roślin strączkowych (fasola, groch, soja)

15) Ograniczenie ilości spożywanego tłuszczu zwierzęcego. Przy przyrządzaniu potraw, tłuszcze zwierzęce zastępujemy olejami tłoczonymi na zimno lub najlepiej oliwą z oliwek, wzbogacając je w kwasy tłuszczowe omega 3 (ryby)

16) Ograniczenie spożycia soli kuchennej. Jeśli już chcemy dosalać, to możemy zastosować zioła np. lubczyk

17) Ograniczenie lub wyeliminowanie słodyczy z jadłospisu. Słodycze zastępujemy świeżymi warzywami i owocami lub suszonymi (bakaliami)

18) Aktywność (ruchowa regularna). Pomoże ona zgubić nadmiar dostarczonej z pożywieniem energii (kalorii). Pamiętać należy, że ruch może często zastąpić lekarstwo, lecz żadne lekarstwo nie zastąpi ruchu.

19) Wstając rano wypijać na czczo przynajmniej 1 szklankę czystej niegazowanej wody mineralnej (w temperaturze pokojowej – nie zimnej – by nie wyziębiać jelit i nie zmuszać organizmu do wydatkowania energii na ogrzanie tejże wody) to pozwoli na oczyszczenie układu żółciowego z nadmiaru żółci nagromadzonej w nocy, a tym samym efektywniejszej jego pracy

20) Ograniczenie, a najlepiej wykluczenie z diety produktów mlecznych np. mleko, jogurty, półtłuste lub tłuste sery, lody itp., gdyż produkty te to doskonałe środowisko do namnażania się wszelkiego rodzaju pasożytów np. lamblii, glisty ludzkiej, włosogłówki, owsików itd.

21) Spożywanie produktów zrównoważonych z punktu widzenia kwasów i zasad.
Łączne spożywanie określonych grup produktów powoduje zaburzenia w procesie trawienia. Niestrawione resztki pożywienia zalegają w przewodzie pokarmowym i zaczynają gnić, (fermentować). Na utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej w procesie trawienia ogromny wpływ ma zastosowanie rozdzielnego stylu odżywiania.

Odżywianie w stylu rozdzielnym opiera się na założeniu, że produkty bogate w białko i te, bogate w węglowodany powinny być spożywane osobno. Białka trawione są w kwasie. Natomiast węglowodany rozkładane są w środowisku zasadowym. Jeśli jednocześnie do żołądka trafią produkty białkowe i węglowodanowe wówczas żołądek wytwarza zarówno kwaśne i zasadowe soki trawienne, które szybko się neutralizują, pozostawiając w żołądku słaby, wodnisty roztwór. Zastosowanie takiego stylu odżywiania pozwala na to, ponieważ jedna i druga grupa produktów jest spożywana osobno - o innej porze tzn. w min. 1-2h odstępie czasowym.

 

Podstawowe produkty węglowodanowe:
płatki zbożowe, kukurydziane, ryż, kasza, mąka, ziemniaki, otręby owsiane, pieczywo pełnoziarniste: razowe, graham, pieczywo chrupkie itd.

Podstawowe produkty białkowe:

jajka, mleko, wieprzowina, wołowina, cielęcina, drób, dziczyzna, dorsz, halibut, flądra, kergulena, mintaj, morszczuk, pstrąg, sola, sandacz, kraby, małże, raki itp.